onsdag den 8. oktober 2014

Min mormors vegglamper

Min mormor hadde en fantastisk samling av vegglamper. Huset hennes var gammelt og fullt av ting. Mange av møblene var funnet på loppemarkeder og i antikkbutikker. Hvert eneste møbel og hver eneste ting hadde sin særegenhet og sin historie. Det gjaldt spesielt samlingen av vegglamper. Det er kanskje en merkelig hobby å samle på vegglamper? Men min mormor gjorde altså det. Og nå som jeg er blitt eldre og ser verden med mer erfarne øyne, kan jeg godt forstå hvordan man kan bli fascinert av dem. Vegglamper er ofte mindre enn andre lamper. De er ofte designet for å lyse opp et lite område, noe som gjør lyset konsentrert og mykt. Vegglamper er dessuten ofte mer dekorative enn andre lamper, nettopp fordi de er mer synlige der de henger på veggen enn for eksempel en lampe i taket. Så ja, det er noe spesielt med vegglamper. Det synes i hvert fall mormor og jeg.

Da jeg var liten tok mormor meg noen ganger med på loppemarked. ”Nå skal vi se om vi kan finne noen nye vegglamper”, sa hun. Men som regel var det bare en masse andre ting som ble betalt for og puttet i mormors veske. Selv om jeg syntes at jeg fant vegglamper overalt, var det sjelden at noen av de ble med oss hjem. ”Du skjønner, vi vil kun ha vegglamper som forteller oss en historie”, sa mormor. Jeg syntes det virket merkelig. Hvorfor skulle hun gjøre det så vanskelig? Men i dag forstår jeg drivkraften bak hobbyen. For hver eneste lampe på vegene hos mormor har sin helt egen personlighet. De gir hvert sitt spesielle lys og pynter opp hver sin spesielle plass i det store huset. Sammen forteller de historier om mange gamle liv og eventyr, men mest av alt forteller de om mormor.

vegglamper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar